Medewerkers aanmaken
Via het menu “Medewerkers” krijg je een overzicht van alle medewerkers. Hij zijn alle gegevens van de medewerkers te onderhouden.
Met de knop “Toevoegen” kun je een nieuwe medewerker aanmaken. Een bestaande medewerker bewerken doe je door deze aan te klikken.
Algemene gegevens
Beschrijving van de velden:
- Nummer: Dit is het medewerkernummer, deze is verplicht en moet uniek zijn voor de gekozen leverancier.
- Werknemersgroep: Elke medewerker wordt gekoppeld aan een werknemersgroep. Afhankelijk van deze werknemersgroep kun je bepaalde gebruikers rechten geven om bijvoorbeeld de gegevens van deze werknemers te wijzigen (Vrijverzoeken, contracten, functies, etc).
- Leverancier: Elke medewerker wordt gekoppeld aan een leverancier. Dit kan je eigen bedrijf zijn, in het geval van eigen medewerkers, maar bijvoorbeeld ook het uitzendbureau. De leverancier is van belang bij bijvoorbeeld het doorgeven van de gewerkte uren aan een uitzendbureau of voor het uitvragen van medewerkers bij een uitzendbureau.
- Kostenplaats: Dit is de kostenplaats waarop de medewerker wordt verloond.
- E-mail: Afhankelijk van het hier ingevulde e-mailadres, ontvang de medewerker wijzigingen op zijn rooster. Bij het aanmaken van een nieuwe medewerker, zal deze op het ingevulde e-mailadres ook inloggegevens krijgen gestuurd.
- Timeclock pin: De pincode die een medewerker nodig heeft voor het in klokken op een de prikklokken. Deze pincode kan de medewerker zelf ook wijzigen/aanmaken via zijn eigen inlog.
- Kan in klokken zonder planning: Wanneer je deze op “Ja” zet, kan een medewerker zichzelf in klokken zonder dat hij op de planning staat. Dit zal in de meeste gevallen alleen voor managers gelden.
- Datum uit dienst: Deze wordt gevuld zodra een medewerker ontslag heeft genomen of wanneer er bekend is dat een medewerker stopt. Na deze datum is het ook niet meer mogelijk voor de medewerker om in te loggen op Consilio.
Beschikbaarheid
Bij het plannen van de een medewerker wordt er rekening gehouden met de beschikbaarheid van de medewerker. Binnen Consilio bestaan er 2 typen beschikbaarheid namelijk; “Standaard” en “Extra”. De standaard beschikbaarheid, is wat er is afgesproken met de medewerker bij het in dienst treden. Dit zijn dus de dagen dat er geacht wordt dat hij kan werken. Deze standaard beschikbaarheid is ook niet door de medewerker zelf aan te passen. De extra beschikbaarheid is per week aan te passen door de medewerker zelf. Bijvoorbeeld een parttimer die in de vakanties extra kan werken. Voor het juist plannen,is het van groot belang dat de beschikbaarheid juist wordt ingevoerd, anders moet alles uit het hoofd gedaan worden.
Gebruiker
Dit zijn de gegevens van het gebruikersaccount waarmee de medewerker kan inloggen in Consilio. De inloggegevens van een medewerker zijn hier terug te vinden. Ook het wijzigen van een wachtwoord kan via de gebruikergegevens.
Contracten
En aanmaken van het juiste contract is noodzakelijk om een medewerker te kunnen roosteren.
- Beschrijving van de velden:
- Begindatum: startdatum van het contract deze moet altijd na de einddatum van het vorige contract liggen.
- Type: type dienstverband.
- Uurloon: bruto uurloon.
- Plus/min: worden er TVT uren bijgehouden. Je kunt hier kiezen voor: Nee, Direct uitbetalen en Tijd voor tijd.
- Vakantie uren: worden de vakantie uren bijgehouden?
- Rooster: Voor het juist kunnen bijhouden van TVT en vakantie saldi, is het van belang om een contractrooster in te voeren. Dit betreft de afgesproken contractdagen en uren van een medewerker. Mocht dit niet afgesproken zijn, dan vul je hier de dagen/uren in waarop een medewerker standaard werkt. Zorg er hierbij voor dat de aantal uren klopt met zijn contract.